.: پیوندها :.

شباهنگ

کتابخانه شعر کهن

آرشیو جلسات مثنوی

لغتنامه فارسی به فارسی


.: نظرسنجی :.


.: خبـرنامه :.






تماس با ما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    برای شنیدن توضیحات صوتی درباره این برنامه‌ها دکمهء پخش را کلیک کنید:

 

  

 

    این صفحه جهت مدیریت برنامه‌های اینترنتی شرح و تفسیر داستانهای مثنوی معنوی مولانا و نیز غزلیات شمس تبریزی(مولانا) است. این برنامه‌ها از سال 2003 میلادی بصورت Online در سرویس‌های مخصوص تله‌کنفرانس مانند Paltalk ، Yahoo Messenger ، inSpeak ، FarToFar و Woozab برگزار می‌شد و علاقمندان از ایران، اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا، هندوستان، روسیه و کشورهای دیگر بشکل Online حضور می‌یافتند. (آرشیو تمامی جلسات برگزار شده بصورت صوتی (mp3) و نیز متن (pdf) در صفحه آرشیو قرار دارد و می‌توانید بصورت رایگان آنها را دانلود نموده و استفاده نمایید.)

    در ماه مارس سال 2008 (بهمن 1386) بعلت ضعیف شدن شدید خط اینترنت در ایران برگزاری این جلسات بصورت Online متوقف شد و چندین جلسه بصورت Offline برگزار شد. اما از جلسه 101 به بعد برنامه‌ها دوباره بشکل Online برگزار می‌شوند.بدین شکل که پس از عضویت در خبرنامه‌ء برنامه‌ها، هر هفته (یا هر ده روز یکبار) به ایمیل شما خبرنامه فرستاده می‌شود. با خواندن توضیحات نوشته شده در خبرنامه، می‌توانید در جلسهء مورد نظر، که معمولاً شامل شرح و تفسیر داستانی از مثنوی معنوی مولانا همراه با غزلی از دیوان شمس(بصورت صوتی و متن) است، شرکت کنید ویا پس از برگزاری جلسه، آن را از صفحه آرشیو  گوش دهید و یا بر روی کامپیوتر خود دانلود نمایید.

    بنابراین جهت استفاده و ارتباط با این برنامه‌ها، لازم است در خبرنامه(Newsletter) عضو شوید: جهت عضویت، نام و آدرس email خود را (بدقت) وارد نمایید و دکمهء "ارسال به خبرنامه" را کلیک نمایید:

.: خبـرنامه :.





 

 بدین ترتیب در لیست خبرنامهء سایت قرار می‌گیرید و هرگونه خبر جدید و برنامهء تازه‌ای که ارائه شود، از طریق پست الکترونیکتان به اطلاعتان خواهد رسید.

    توجه: در صورتیکه سیستم ارسال خبرنامه، پیام "بروز خطا" می‌دهد، ایمیل خود را در بخش "پیامها" در پایین این صفحه بگذارید و تقاضای عضویت بنویسید. یا اینکه یک ایمیل با موضوع Molana Newsletter به آدرس Panevis@yahoo.com ارسال نمایید.

    خبرنامه‌ها معمولاًً سه‌شنبه‌ها یا چهارشنبه‌ها و با عنوان Newsletter از طرف Panevis به ایمیل شما ارسال می‌شود. چنانچه آنها را در فولدر Inbox خود دریافت نمی‌کنید، فولدر Bulk ، Spam یا Junk خود را چک نمایید.

     برای اینکه مطئن شوید خبرنامه‌ها دریافت می‌کنید لازم است آدرس ایمیل مخصوص خبرنامه یعنی Panevis.Newsletter@Gmail.com را به بخش AddressBook یا Contacts (دفترچه آدرس دوستانتان) بیافزایید(Add کنید).

    اعضای جدید، حتماْ فایل صدای جلسات گذشته (بخصوص جلسهء اول تا دوازدهم) را گوش دهند. مباحث این جلسات بهم مرتبطند. آرشیو صدای ضبط شدهء جلسات گذشته همراه با متن مورد بررسی، در صفحه آرشیو آمده است.
 

 

+ جدیدترین خبرنامه

 

+ آرشیو صوتی و متن

 

+ صفحه اصلی جلسات شرح مثنوی

 

+ صفحه اصلی کل جلسات (مولانا، حافظ، سعدی ...)

 

+ گزارش و چکیدهء جلسات، در کلوب مثنوی معنوی مولانا

 

 

>---------------========--------------<

 

توضیحات کلی دربارهء استفاده از برنامه‌ها: ( .: دانلود مستقیم توضیحات :. )

 

 

      1. گوش دادن به هر بخش از برنامه، با کلیک بروی دکمهء پخش.

      2. دانلود فایلهای صوتی: (به دوستان داخل ایران توصیه می‌کنیم ابتدا فایل‌ها را دانلود کنند سپس از روی کامپیوتر خود پخش کنند)

                                         الف. دانلود مستقیم:

                                                                            .: بخش اول :.                     .: بخش دوم :.         

 

                                         ب.   دانلود از صفحه آرشیو کلی: به این صفحه مراجعه کنید:  masnavi.4shared.com

 

 

>-----------==================================================----------<

 

جلسه صد و سوم:

 

 

قسمت پایانی تفسیر داستان دقوقي:

 

 

.: بخش اول :.

برای دانلود مستقیم این بخش، بروی لینک زیر راست‌کلیک کنید و Save Target As را انتخاب کنید:

 

.: دانلود مستقیم بخش اول :.

 

 

دفتر سوم، (بیان خلاصهء داستان)

 

آن دقوقى داشت خوش ديباجه‏‌اى           عاشق و صاحب كرامت خواجه‌ای

در مقامى مسكنى كم ساختى             كم دو روز اندر دهى انداختى

روز اندر سير بد شب در نماز                  چشم اندر شاه باز او همچو باز

با چنين تقوى و اوراد و قيام                   طالب خاصان حق بودى مدام‏

 

در سفر معظم مرادش آن بدى                كه دمى بر بنده‏‌ى خاصى زدى‏

اين همى ‏گفتى چو مى‌‏رفتى به راه         كن قرين خاصگانم اى اله‏

يا رب آنها را كه بشناسد دلم                 بنده و بسته ميان و مجملم‏

و انكه نشناسم تو اى يزدان جان             بر من محجوبشان كن مهربان‏

 

حضرتش گفتى كه اى صدر مهين            اين چه عشق است و چه استسقاست اين؟!‏

مهر من دارى چه مى ‏جويى دگر             چون خدا با تست چون جويى بشر؟!

 

گفت روزى مى‌‏شدم مشتاق‌‏وار            تا ببينم در بشر انوار يار

تا ببينم قلزمى در قطره‏اى                   آفتابى درج اندر ذره‏اى‏

چون رسيدم سوى يك ساحل به گام     بود بیگه گشته روز و وقت شام

 

هفت شمع از دور ديدم ناگهان              اندر آن ساحل شتابيدم بدان‏

نور شعله‌‏ى هر يكى شمعى از آن         بر شده خوش تا عنان آسمان‏

خيره گشتم خيرگى هم خيره گشت      موج حيرت عقل را از سر گذشت

خلق جويان چراغى گشته بود              پيش آن شمعى كه بر مه مى‌‏فزود

چشم بندى بد عجب بر ديده‏ها             بندشان مى‌‏كرد يَهْدِي مَنْ يشاء

 

باز مى‌‏ديدم كه مى‌‏شد هفت يك           مى‌‏شكافد نور او جيب فلك‏

باز آن يك بار ديگر هفت شد                  مستى و حيرانى من زفت شد

اتصالاتى ميان شمعها                         كه نيايد بر زبان و گفت ما

 

پيشتر رفتم دوان كان شمعها                تا چه چيز است از نشان كبريا

 

هفت شمع اندر نظر شد هفت مرد        نورشان مى‌‏شد به سقف لاجور

 

باز هر يك مرد شد شكل درخت             چشمم از سبزى ايشان نيك بخت‏

ز انبهى برگ پيدا نيست شاخ               برگ هم گم گشته از ميوه‌‏ى فراخ‏

هر درختى شاخ بر سدره زده                سدره چه بود از خلا بيرون شده‏

بيخ هر يك رفته در قعر زمين                  زيرتر از گاو و ماهى بد يقين‏

بيخشان از شاخ خندان‏روى‏تر                عقل از آن اشكالشان زير و زبر

ميوه‌‏اى كه بر شكافيدى ز زور                همچو آب از ميوه جستى برق نور

 

اين عجب‏تر كه بر ايشان مى‌‏گذشت         صد هزاران خلق از صحرا و دشت‏

ز آرزوى سايه جان مى‌‏باختند                از گليمى سايه‏بان مى‌‏ساختند

ذره‏اى را بيند و خورشيد نه                   ليك از لطف و كرم نوميد نه‏

كاروانها بى‌‏نوا و اين ميوه‏ها                  پخته مى‌‏ريزد چه سحر است اى خدا

سيب پوسيده هى چيدند خلق            در هم ‏افتاده به يغما خشك حلق‏

گفته هر برگ و شكوفه‏ى آن غصون        دم‌‌‏به‌‏دم يا لَيْتَ قَوْمِي يعلمون‏

بانگ مى‌‏آمد ز سوى هر درخت             سوى ما آييد خلق شور بخت

 

چشم مى‌‏مالم به هر لحظه كه من       خواب مى‌‏بينم خيال اندر زمن

 

گفت راندم پيشتر من نيك بخت            باز شد آن هفت جمله يك درخت‏

هفت مى‌‏شد فرد مى‌‏شد هر دمى       من چسان مى‌‏گشتم از حيرت همى‏

بعد از آن ديدم درختان در نماز              صف كشيده چون جماعت كرده ساز

يك درخت از پيش مانند امام                ديگران اندر پس او در قيام‏

آن قيام و آن ركوع و آن سجود               از درختان بس شگفتم مى‌‏نمود

اين درختان را نه زانو نه ميان                اين چه ترتيب نماز است آن چنان

 

بعد ديرى گشت آنها هفت مرد              جمله در قعده پى يزدان فرد

چشم مى‌‏مالم كه آن هفت ارسلان       تا كيانند و چه دارند از جهان‏

چون به نزديكى رسيدم من ز راه           كردم ايشان را سلام از انتباه‏

قوم گفتندم جواب آن سلام                  اى دقوقى مفخر و تاج كرام

 

ساعتى با آن گروه مجتبى                    چون مراقب گشتم و از خود جدا

هم در آن ساعت ز ساعت رست جان     ز انكه ساعت پير گرداند جوان‏

جمله تلوينها ز ساعت خاسته ست        رست از تلوين كه از ساعت برست‏

چون ز ساعت ساعتى بيرون شوى        چون نماند محرم بى‏‌چون شوى

 

          پيش در شد آن دقوقى در نماز            قوم همچون اطلس آمد او طراز

         اقتدا كردند آن شاهان قطار                 در پى آن مقتداى نامدار

         چون كه با تكبيرها مقرون شدند          همچو قربان از جهان بيرون شدند

         معنى تكبير اين است اى امام             كاى خدا پيش تو ما قربان شديم‏

 

         آن دقوقى در امامت كرد ساز                اندر آن ساحل در آمد در نماز

         و آن جماعت در پى او در قيام               اينت زيبا قوم و بگزيده امام‏

         ناگهان چشمش سوى دريا فتاد            چون شنيد از سوى دريا داد داد

         در ميان موج ديد او كشتيى                 در قضا و در بلا و زشتيى‏

         هم شب و هم ابر و هم موج عظيم       اين سه تاريكى و از غرقاب بيم‏

         تند بادى همچو عزراييل خاست            موجها آشوفت اندر چپ و راست‏

         اهل كشتى از مهابت كاسته               نعره‌‏ى وا ويلها برخاسته‏

         از همه اوميد ببريده تمام                     دوستان و خال و عم بابا و مام‏

  

         چون دقوقى آن قيامت را بديد             رحم او جوشيد و اشك او دويد

         اشك مى‌‏رفت از دو چشمش و آن دعا   بى‏خود از وى مى‌‏برآمد بر سما

 

         رست كشتى از دم آن پهلوان            و اهل كشتى را به جهد خود گمان‏

 

         چون رهيد آن كشتى و آمد به كام        شد نماز آن جماعت هم تمام‏

         فجفجى افتادشان با همدگر                كاين فضولى كيست از ما اى پدر

         هر يكى با آن دگر گفتند سر                از پس پشت دقوقى مستتر

         گفت هر يك من نكردستم كنون            اين دعا نى از برون نى از درون‏

         گفت مانا كاين امام ما ز درد                 بو الفضولانه مناجاتى بكرد

         گفت آن ديگر كه اى يار يقين                مر مرا هم مى‌‏نمايد اين چنين‏

         او فضولى بوده است از انقباض             كرد بر مختار مطلق اعتراض‏

         چون نگه كردم سپس تا بنگرم              كه چه مى‌‏گويند آن اهل كرم‏

         يك از ايشان را نديدم در مقام               رفته بودند از مقام خود تمام‏

 

         سالها در حسرت ايشان بماند             عمرها در شوق ايشان اشك راند

         اى دقوقى با دو چشم همچو جو           هين مبر اوميد ايشان را بجو

 

         از همه‏‌ى كار جهان پرداخته                  كو و كو مى‌‏گو به جان چون فاخته‏

  

 

بخش دوم: تجربهء عرفانی

 

 

.: بخش دوم :.

برای دانلود مستقیم این بخش، بروی لینک زیر راست‌کلیک کنید و Save Target As را انتخاب کنید:

 

.: دانلود مستقیم بخش دوم :.

 

 

صفحهء مربوط به Optical illusion

 

 

 

 

نظرات دوستان:

 

نام: شنگول
متن پیام ما هم نقاط سبز را می بینیم هم نقاط صورتی را؛
در صورتی که نقاط سبز اصلا وجود ندارند!
\"هویت\" و \"تصاویر هویتی\" و \"پندارها\" هم اصلا وجود ندارند؛ اما ما در ارتباطمان با دیگران آن ها را می بینیم؛
در واقع \"پندار ها\" همان \"نقاط سبز\" هستند که وجود ندارند ولی ما آن ها را می بینیم؛ اما خوب است از خود بپرسیم: چرا من چیزی که وجود ندارد را می بینم؟؟
چیزی که وجود ندارد را که نباید دید؟؟ پس چرا ما در ارتباطمان با دیگران آن ها را میبینیم؟؟ (چرا ما پندار ها را می بینیم؟؟)
شاید علتش این است که ما با ورود به جامعه؛ تحت تأثیر القائات و دروغ های جامعه قرار میگیریم و پس از مدتی ذهن احمق ما آن القائات و توهمات را \"باور\" میکند و \"یاد\" میگیرد و به حساب حقیقت میگذارد؛

 

                                                                                       ------------------

برای دانلود کتاب تنوع تجربه‌های دینی  اینجا  کلیک کنید. The Varieties of Religious Experiences

------------------

 توجه: جلسات بصورت Online برگزار می‌شوند: (بوسيلهء خبرنامه مطلع خواهيد شد. چنانچه عضو خبرنامه نیستید، با استفاده از لینک سمت راست صفحه می توانید عضو شوید. و یا اینجا کلیک کنید.)
 

دانلود تمامی فایل‌های صوتی از صفحه آرشیو کلی: به اين صفحه مراجعه نماييد.

                                                                               ------------------

 لطفاً بوسیلهء فرم زیر حضور و نظر خود را اعلام فرمایید و دکمه‌ء Submit را کلیک کنید:

نام:
آدرس ایمیل(لطفاً بدقت وارد نمایید):
آدرس سایت یا وبلاگ:
آیا مایلید پاسخ به ایمیل شما ارسال شود؟
بله
خیر

 

متن پیام:

برای دانلود فایلهای صوتی و متن جلسات گذشته، به صفحه‌ی آرشیو کلی مراجعه نمایید.