.: پیوندها :.

شباهنگ

کتابخانه شعر کهن

آرشیو جلسات مثنوی

لغتنامه فارسی به فارسی


.: نظرسنجی :.


.: خبـرنامه :.






تماس با ما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    برای شنیدن توضیحات صوتی درباره این برنامه‌ها دکمهء پخش را کلیک کنید:

 

  

 

    این صفحه جهت مدیریت برنامه‌های اینترنتی شرح و تفسیر داستانهای مثنوی معنوی مولانا و نیز غزلیات شمس تبریزی(مولانا) است. این برنامه‌ها از سال 2003 میلادی بصورت Online در سرویس‌های مخصوص تله‌کنفرانس مانند Paltalk ، Yahoo Messenger ، inSpeak ، FarToFar و Woozab برگزار می‌شد و علاقمندان از ایران، اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا، هندوستان، روسیه و کشورهای دیگر بشکل Online حضور می‌یافتند. (آرشیو تمامی جلسات برگزار شده بصورت صوتی (mp3) و نیز متن (pdf) در صفحه آرشیو قرار دارد و می‌توانید بصورت رایگان آنها را دانلود نموده و استفاده نمایید.)

    در ماه مارس سال 2008 (بهمن 1386) بعلت ضعیف شدن شدید خط اینترنت در ایران برگزاری این جلسات بصورت Online متوقف شد و چندین جلسه بصورت Offline برگزار شد. اما از جلسه 101 به بعد برنامه‌ها دوباره بشکل Online برگزار می‌شوند.بدین شکل که پس از عضویت در خبرنامه‌ء برنامه‌ها، هر هفته (یا هر ده روز یکبار) به ایمیل شما خبرنامه فرستاده می‌شود. با خواندن توضیحات نوشته شده در خبرنامه، می‌توانید در جلسهء مورد نظر، که معمولاً شامل شرح و تفسیر داستانی از مثنوی معنوی مولانا همراه با غزلی از دیوان شمس(بصورت صوتی و متن) است، شرکت کنید ویا پس از برگزاری جلسه، آن را از صفحه آرشیو  گوش دهید و یا بر روی کامپیوتر خود دانلود نمایید.

    بنابراین جهت استفاده و ارتباط با این برنامه‌ها، لازم است در خبرنامه(Newsletter) عضو شوید: جهت عضویت، نام و آدرس email خود را (بدقت) وارد نمایید و دکمهء "ارسال به خبرنامه" را کلیک نمایید:

.: خبـرنامه :.

 نـام شمــا:
ایمیل شما:



 

 بدین ترتیب در لیست خبرنامهء سایت قرار می‌گیرید و هرگونه خبر جدید و برنامهء تازه‌ای که ارائه شود، از طریق پست الکترونیکتان به اطلاعتان خواهد رسید.

    توجه: در صورتیکه سیستم ارسال خبرنامه، پیام "بروز خطا" می‌دهد، ایمیل خود را در بخش "پیامها" در پایین این صفحه بگذارید و تقاضای عضویت بنویسید. یا اینکه یک ایمیل با موضوع Molana Newsletter به آدرس Panevis@yahoo.com ارسال نمایید.

    خبرنامه‌ها معمولاًً سه‌شنبه‌ها یا چهارشنبه‌ها و با عنوان Newsletter از طرف Panevis به ایمیل شما ارسال می‌شود. چنانچه آنها را در فولدر Inbox خود دریافت نمی‌کنید، فولدر Bulk ، Spam یا Junk خود را چک نمایید.

     برای اینکه مطئن شوید خبرنامه‌ها دریافت می‌کنید لازم است آدرس ایمیل مخصوص خبرنامه یعنی Panevis.Newsletter@Gmail.com را به بخش AddressBook یا Contacts (دفترچه آدرس دوستانتان) بیافزایید(Add کنید).

    اعضای جدید، حتماْ فایل صدای جلسات گذشته (بخصوص جلسهء اول تا دوازدهم) را گوش دهند. مباحث این جلسات بهم مرتبطند. آرشیو صدای ضبط شدهء جلسات گذشته همراه با متن مورد بررسی، در صفحه آرشیو آمده است.
 

 

+ جدیدترین خبرنامه

 

+ آرشیو صوتی و متن

 

+ صفحه اصلی جلسات شرح مثنوی

 

+ صفحه اصلی کل جلسات (مولانا، حافظ، سعدی ...)

 

+ گزارش و چکیدهء جلسات، در کلوب مثنوی معنوی مولانا

 

 

>---------------========--------------<

 

توضیحات کلی دربارهء استفاده از برنامه‌ها: ( .: دانلود مستقیم توضیحات :. )

 

 

      1. گوش دادن به هر بخش از برنامه در همین صفحه، با کلیک بروی دکمه‌های پخش صدا.

 

      2. دانلود فایلهای صوتی: (به دوستان داخل ایران توصیه می‌کنیم ابتدا فایل‌ها را دانلود کنند سپس از روی کامپیوتر خود پخش کنند)

 

                                         الف. دانلود مستقیم:

                     

                                    .: بخش اول :.             .: بخش دوم :.

 

                                     .: بخش سوم :.                      .: بخش چهارم :.

 

 

                                         ب.   دانلود از صفحه آرشیو کلی: به این صفحه مراجعه کنید:  masnavi.4shared.com

 

           فایل‌های صوتی هر جلسه، چند روز بعد از برگزاری آن، در صفحهء مخصوص آن جلسه و نیز در صفحهء آرشیو کلی قرار داده می‌شوند.

>-----------==================================================----------<

 

جلسه صد و بیست و سوم:

 

      این جلسه در تاریخ جمعه 19 مارس 2010 (28 اسفند 88) برگزار گردید. خبرنامهء این جلسه را بخوانید.

 

      دوستان تازه‌وارد، قبل از شرکت در جلسات آنلاین، فایل‌های جلسات ابتدایی و نیز صفحهء مقدمهء جلسات را گوش دهند و بخوانند.

 

 

مهم: این جلسه نیز در برنامهء Paltalk برگزار ‌گردید. راهنمای برنامهء پالتاک را با کلیک بروی اینجــا بخوانید، حتی اگر قبلاً از این برنامه استفاده کرده باشید.

 

 

-----------------------

شرح مثنوی:

.: بخش اول :.

برای دانلود مستقیم این بخش، بروی لینک زیر راست‌کلیک کنید و Save Target As را انتخاب کنید:

 

.: دانلود مستقیم بخش اول :.

 

 

اگر نمی‌توانید از لینک‌های مستقیم فوق، فایل صوتی پیش‌برنامه را دریافت کنید، به صفحهء آرشیو کلی مراجعه نمایید.

 

دفتر ششم، بیت 2922

 

قصه‌ی آنک گاو بحری گوهر کاویان از قعر دریا بر آورد شب بر ساحل دریا نهد در درخش و تاب آن می‌چرد بازرگان از کمین برون آید چون گاو از گوهر دورتر رفته باشد بازرگان به لجم و گل تیره گوهر را بپوشاند و بر درخت گریزد الی آخر القصه و التقریب

 

گاو آبی گوهر از بحر آورد                             بنهد اندر مرج و گردش می‌چرد

در شعاع نور گوهر گاو آب                           می‌چرد از سنبل و سوسن شتاب

زان فکنده‌ی گاو آبی عنبرست                     که غذااش نرگس و نیلوفرست

هرکه باشد قوت او نور جلال                        چون نزاید از لبش سحر حلال

هرکه چون زنبور وحیستش نفل                  چون نباشد خانه‌ی او پر عسل

می‌چرد در نور گوهر آن بقر                         ناگهان گردد ز گوهر دورتر

تاجری بر در نهد لجم سیاه                         تا شود تاریک مرج و سبزه‌گاه

پس گریزد مرد تاجر بر درخت                       گاوجویان مرد را با شاخ سخت

بیست بار آن گاو تازد گرد مرج                     تا کند آن خصم را در شاخ درج

چون ازو نومید گردد گاو نر                           آید آنجا که نهاده بد گهر

لجم بیند فوق در شاه‌وار                            پس ز طین بگریزد او ابلیس‌وار

کان بلیس از متن طین کور و کر است           گاو کی داند که در گل گوهرست

تاجرش داند ولیکن گاو نی                         اهل دل دانند و هر گل‌کاو نی

هر گلی که اندر دل او گوهریست                 گوهرش غماز طین دیگریست

وان گلی کز رش حق نوری نیافت                 صحبت گلهای پر در بر نتافت

 

نظرات ارسال شده توسط دوستان:

 

 Amin
  سلام دوستان،
بنظرمه گاو یعنی انسان که با گوهرفطری خود به دنیا می آید تا وقتکه با
گوهرخود زنده گی می کند در گل و گلزار است.غم وترس چیزی
ندارد. این چیزی عجیب هم نیست چون تاوقتکه آدم با فطرت خود
آن گوهر زیبا که برایش بخشش داده شده زنده گی کند در گلزار و
شادمانی خواهد بود. اما گاو رفته رفته از غفلت از گوهر خود دور
می شود.
تاجر یعنی حقیقت می آید و به روی گوهر گاو غبار یا همان شیطان،
فکررا می گذارد تا آن گوهر پنهان شود و خودش به بالا نشسته وتماشا
می کند که ببیند، آیا و چگونه گاو آن گوهر را پیدا می کند.
چونکه گاو یعنی انسان به خشم و نفرت طرف گوهر گم کرده خود می آید
نمی تواند آن را دوباره پیدا کند و نا امید می شود و می بیند که چیزی بد آنجا است
یعنی همان خشم وشیطان. ازاینکه با خشم وغفلت طرف گوهررفته چشمش نمی بیند
واز آنجا می گریزد. اما اگر به جای خشم با مهرو محبت و زیبای فطری خود ویا
اینکه با گاوآگای که با مهرومحبت است طرف
آن گوهر گم کرده ی خود می آمد آن گوهرخود را پیدا می کرد.
با احترام امین

 

hasti dar nisti
با سلام
می خواستم در باره داستان 123 جلسه مثنوی نظر خود را بگویم که از طریق خبر نامه ارسال نشد
در این داستان مولانا گاو را مضحر انسانهایی می داند که فقط به ظواهر می اندیشند و به درون نمی نگرنند و گوهر مضحر روح
زیبای انسانهایی می داند که در درون انسانهای متعالی مخفی است واگر چه ظاهر زیبایی نداشته باشند و تاجر مضحر انسانهایی
است که بر خلاف انسانهای گاو سیرت به درون می نگرند وان را قدر می دانند و این داستان گویای این است که انسانهایی که درون
انها خالی از نور حق باشد نمی توانند هم صحبتی با اهل دل را تحمل کنند
با تشکر


پری سیما
 باسلام و احترام
( بخاطر مشغله زیاد خیلی با عجله و سطحی گوش داده ام و آنچه را که فهمیدم باز ناچارم با عجله بنویسم
گاو سمبل انسان است .دلیل پیدا کردن نور و گوهر در تاریکی این است که انسان بایستی کارد نفس به استخوانش برسد و یا متوجه بلاهائی که هویت فکری بر سرش میاورد بشود که این بلاها عین ظلمت و تاریکی است تا از سر استیصال بفکر نور و رهائی بیفتد و کسی که به سکوت و ارامش ذهن میرسد و در کیفیت بی هویتی قرار می گیرد غذایش جز شادمانی و انبساط روحی نخواهد بود. اما ذره ای غفلت از فطرت درون و رفتن به سمت اندیشه های هویتی حتی برای کوتاه مدت موجب خواهد شد القائات جامعه که همان تاجر میباشد چون غباری فطرت او را بپوشاند که تقصیر را به گردن اطرافیان و جامعه انداخته و به آنها خشم می ورزد حال آنکه فطرت پاک او که همان ذهن در سکوت و بی اندیشگی میباشد در زیر غبار توهمات مدفون شده است هر چند که تاجر و جامعه و نفس همیشه در کارند تا انسان را دنبال نخود سیاه بفرستنداما اگر انسان در بی هویتی باشد هیچکس قادر نیست نور وجودی او را خاموش کند و انسان مادامیکه از فطرت خویش دور است قادر نیست به فراسوی ظواهر هر چند زشت رفته و باطن آنها را ببیند اما کسی که در بی هویتی است و نور حق بر او تافته جز زیبائی و حقیقت چیزی نمی بیند و کاوشگر گل هم نمی تواند به تلاش و کوشش به گوهر درونی آن پی ببرد. حتی گوهر را هم نباید خواست
 


Maryam
با سلام دریا سمبل عشق یا حقیقت است. گاو آبی‌ سمبل ما انسان‌ها و مروارید سمبل فطرت یا روان پاک ماست. در دوران کودکی، انسان از عشق برخوردار است (در دریا شناور است)، اما در نتیجه نا‌ آگاهی‌ (تاریکی شب) از دریا یا همان سرچشمه عشق فاصله می‌گیرد. اما هنوز بر اساس فطرت خود عمل می‌کند (در ساحل دریا و در نور مروارید)، پس هنوز هم براوردش مثبت است (فکنده اش عنبر است). اما به تدریج به خاطر جاه طلبی و کسب اعتباریات (چریدن بیشتر) از دریا و مروارید که در ساحل دریاست (عشق، فطرت..) فاصله می‌گیرد. اینجاست که مرد تاجر یا نفس (هر چیزی که ما را از فطرتمان دور می‌کند ) این مروارید عشق را با گٔل و لای که همان خصوصیات نفس است می پوشاند. ما به خودمان می اییم و متوجه تاریکی‌ و دور افتادن از مروارید عشق می‌شویم. سر در گم، مضطرب و خشمگین به دور خودمان می‌‌چرخیم و در جستجو و نابودی عاملی بیرونی هستیم که مروارید ما را پنهان کرده و ما را در تاریکی‌ فرو برده است... غافل از این که نفس یا آن عامل با توجیه و نمایش چهره ای موجه خود را از ما پنهان کرده است (مرد تاجری که بالای درخت پنهان شده میتواند سمبل نفس باشد که در بالای درخت جاه طلبی و به جائی‌ رسیدن خود را مخفی‌ کرده است) و ما خشمگین و سر در گم در جستجوی عامل بیرونی هستیم. وقتی‌ خسته و مستاصل شدیم به همان جائی‌ برمیگردیم که مروارید را نهاده بودیم یا به همان درون خودمان برمی گردیم. مروارید عشق هنوز در درون ماست ، اما گٔل و لای خصوصیات نفسانی مانع دستیابی ما به مروارید درونمان است. برای این که این مروارید را از زیر گٔل و لای بیرون بیاوریم نیازمند نور آگاهی‌ هستیم که می توانیم آن را از افرادی که مروارید عشق خود را از گٔل و لای خصوصیات نفسانی بیرون کشیده اند کسب کنیم. اما مقدمه آن این است که ابتدا به درون خودمان یا جایگاه مروارید برگردیم، این گٔل و لای را بشناسیم و بدانیم که مروارید واقعاً هنوز در سر جای خودش است، و گٔل و لای روی آن را پوشانده است. سپس در روشنای نور آگاهی‌ که از رها شدگان به دست می‌آوریم، می توانیم مروارید را از گٔل و لای خصوصیات نفسانی بیرون بکشیم و نور عشق را دوباره تجربه کنیم.


Fafa
گاو نفس است و می آید گوهر را یعنی خود را در وسط می گذارد و با محوریت خود می چرد و لذت می برد.
 

 

.: بخش دوم :.

برای دانلود مستقیم این بخش، بروی لینک زیر راست‌کلیک کنید و Save Target As را انتخاب کنید:

 

.: دانلود مستقیم بخش دوم :.

 

 

 

 

.: بخش سوم :.

برای دانلود مستقیم این بخش، بروی لینک زیر راست‌کلیک کنید و Save Target As را انتخاب کنید:

 

.: دانلود مستقیم بخش سوم :.

 

 

 

.: بخش چهارم :.

برای دانلود مستقیم این بخش، بروی لینک زیر راست‌کلیک کنید و Save Target As را انتخاب کنید:

 

.: دانلود مستقیم بخش چهارم :.

 

 

 

----

 

غزل مورد بحث این جلسه(به جلسهء بعد موکول گردید) :

 

غزل شماره 807 از دیوان شمس تبریزی:

 

لحظه ای قصه کنان قصه تبریز کنید             لحظه ای قصه آن غمزه خون ریز کنید
در فراق لب چون شکر او تلخ شدیم           زان شکرهای خدایانه شکرریز کنید
ای بسا شب که ز نور مه او روز شود          گر چو مه در طلبش شیوه شبخیز کنید
وقت شمشیر بود واسطه ها برگیرید           صرف آرید نخواهیم که آمیز کنید


                         شمس تبریز که خورشید یکی ذره اوست

                           ذره را شمس مگوییدش و پرهیز کنید
 

 

دریافت سه فایل pdf مربوط به اصطلاحات عرفانی:

 

            .: فایل اول :.        .: فایل دوم :.      .: فایل سوم :.

 

---------

 

صحبت دربارهء تجاربی که دوستان فرستاده اند و نیز پرسش‌های دوستان.

 

-------------------------

 

فایل صوتی فصلی از کتاب "شادمانی خلاق" نوشتهء جیدو کریشنامورتی و ترجمهء محمدجعفر مصفا با موضوعیت "مراقبه" که توسط آقای مخمور خوانده شده است:

 

.: فصل 22 از کتاب "شادمانی خلاق" :.

برای دانلود مستقیم این بخش، بروی لینک زیر راست‌کلیک کنید و Save Target As را انتخاب کنید:

 

.: دانلود مستقیم فصل 22 از کتاب "شادمانی خلاق" :

 

این فایل صوتی را از صفحهء آرشیو کلی - در کنار فایل‌های جلسهء 122 - نیز می‌توانید دانلود کنید.

                                                     

-------

 

لینک جدید آرشیو فایل‌های صوتی، برای دوستان داخل ایران: http://www.mediafire.com/molana

(متاسفانه در ایران لینک مستقیم فایل‌های صوتی فیلتر شده‌اند و امکان دانلود از لینکهای مستقیم نیست. لذا دوستان داخل ایران از لینک جدید آرشیو فایل‌های صوتی می‌توانند استفاده کنند. روشهای دیگر نیز از طریق صفحهء آرشیو کلی توضیح داده شده‌اند.)

 

------

 

فایل‌های متن خلاصه برداری شدهء جلسات اول تا سیزدهم، توسط خانم سوگند:

 

.: خلاصهء جلسه اول :.

 

.: خلاصهء جلسه دوم :.

 

.: خلاصهء جلسه سوم :.

 

.: خلاصهء جلسه چهارم :.

 

.: خلاصهء جلسه پنجم :.

 

.: خلاصهء جلسه ششم :.

 

.: خلاصهء جلسـه هفتـم :.

 

.: خلاصهء جلسـه هشتـم :.

 

.: خلاصهء جلسـه نهـم :.

 

.: خلاصهء جلسـه دهـم :.

 

.: خلاصهء جلسـه یازدهـم :.

 

.: خلاصهء جلسـه دوازدهـم :.

 

.: خلاصهء جلسـه سیزدهـم :.

 

   --------------

معرفی لینک "مقدمهء جلسات شرح مثنوی" تهیه شده توسط آقا و خانم اسلامی از توکیو:

.: مقدمهء جلسات شرح مثنوی :.

دوستان تازه‌وارد حتماً لینک فوق را مطالعه نمایند.

-------------------

جلسات پیش:

 

دانلود تمامی فایل‌های صوتی جلسات گذشته از طریق مراجعه به صفحهء آرشیو: به این صفحه مراجعه نماييد.

 

برای سفارش CDها یا DVD مجموعه فایل های صوتی(MP3) و متن(PDF) جلسات گذشته، اینجا کلیک کنید.

 

چنانچه عضو خبرنامه نیستید، و مایلید عضو شوید، اینجــا کلیک کنید.

                                                                               ------------------

 شما می‌توانید بوسیلهء فرم زیر پیام و نظر خود درباره این برنامه را بنویسید. سپس دکمه‌ء Submit را کلیک کنید:

نام:
آدرس ایمیل(لطفاً بدقت وارد نمایید):
آدرس سایت یا وبلاگ شما(اگر دارید):
متن پیام:

برای دانلود فایلهای صوتی و متن جلسات گذشته، به صفحه‌ی آرشیو کلی مراجعه نمایید.