.: پیوندها :.

شباهنگ

کتابخانه شعر کهن

آرشیو جلسات مثنوی

لغتنامه فارسی به فارسی


.: نظرسنجی :.


.: خبـرنامه :.






تماس با ما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    برای شنیدن توضیحات صوتی درباره این برنامه‌ها دکمهء پخش را کلیک کنید:

 

  

 

    این صفحه جهت مدیریت برنامه‌های اینترنتی شرح و تفسیر داستانهای مثنوی معنوی مولانا و نیز غزلیات شمس تبریزی(مولانا) است. این برنامه‌ها از سال 2003 میلادی بصورت Online در سرویس‌های مخصوص تله‌کنفرانس مانند Paltalk ، Yahoo Messenger ، inSpeak ، FarToFar و Woozab برگزار می‌شد و علاقمندان از ایران، اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا، هندوستان، روسیه و کشورهای دیگر بشکل Online حضور می‌یافتند. (آرشیو تمامی جلسات برگزار شده بصورت صوتی (mp3) و نیز متن (pdf) در صفحه آرشیو قرار دارد و می‌توانید بصورت رایگان آنها را دانلود نموده و استفاده نمایید.)

    در ماه مارس سال 2008 (بهمن 1386) بعلت ضعیف شدن شدید خط اینترنت در ایران برگزاری این جلسات بصورت Online متوقف شد و چندین جلسه بصورت Offline برگزار شد. اما از جلسه 101 به بعد برنامه‌ها دوباره بشکل Online برگزار می‌شوند.بدین شکل که پس از عضویت در خبرنامه‌ء برنامه‌ها، هر هفته (یا هر ده روز یکبار) به ایمیل شما خبرنامه فرستاده می‌شود. با خواندن توضیحات نوشته شده در خبرنامه، می‌توانید در جلسهء مورد نظر، که معمولاً شامل شرح و تفسیر داستانی از مثنوی معنوی مولانا همراه با غزلی از دیوان شمس(بصورت صوتی و متن) است، شرکت کنید ویا پس از برگزاری جلسه، آن را از صفحه آرشیو  گوش دهید و یا بر روی کامپیوتر خود دانلود نمایید.

    بنابراین جهت استفاده و ارتباط با این برنامه‌ها، لازم است در خبرنامه(Newsletter) عضو شوید: جهت عضویت، نام و آدرس email خود را (بدقت) وارد نمایید و دکمهء "ارسال به خبرنامه" را کلیک نمایید:

.: خبـرنامه :.

 نـام شمــا:
ایمیل شما:



 

 بدین ترتیب در لیست خبرنامهء سایت قرار می‌گیرید و هرگونه خبر جدید و برنامهء تازه‌ای که ارائه شود، از طریق پست الکترونیکتان به اطلاعتان خواهد رسید.

    توجه: در صورتیکه سیستم ارسال خبرنامه، پیام "بروز خطا" می‌دهد، ایمیل خود را در بخش "پیامها" در پایین این صفحه بگذارید و تقاضای عضویت بنویسید. یا اینکه یک ایمیل با موضوع Molana Newsletter به آدرس Panevis@yahoo.com ارسال نمایید.

    خبرنامه‌ها معمولاًً سه‌شنبه‌ها یا چهارشنبه‌ها و با عنوان Newsletter از طرف Panevis به ایمیل شما ارسال می‌شود. چنانچه آنها را در فولدر Inbox خود دریافت نمی‌کنید، فولدر Bulk ، Spam یا Junk خود را چک نمایید.

     برای اینکه مطمئن شوید خبرنامه‌ها دریافت می‌کنید لازم است آدرس ایمیل مخصوص خبرنامه یعنی Panevis.Newsletter@Gmail.com را به بخش AddressBook یا Contacts (دفترچه آدرس دوستانتان) بیافزایید(Add کنید).

    اعضای جدید، حتماْ فایل صدای جلسات گذشته (بخصوص جلسهء اول تا دوازدهم) را گوش دهند. مباحث این جلسات بهم مرتبطند. آرشیو صدای ضبط شدهء جلسات گذشته همراه با متن مورد بررسی، در صفحه آرشیو آمده است.
 

 

+ جدیدترین خبرنامه

 

+ آرشیو صوتی و متن

 

+ صفحه اصلی جلسات شرح مثنوی

 

+ صفحه اصلی کل جلسات (مولانا، حافظ، سعدی ...)

 

+ گزارش و چکیدهء جلسات، در کلوب مثنوی معنوی مولانا

 

 

>---------------========--------------<

 

توضیحات کلی دربارهء استفاده از برنامه‌ها: ( .: دانلود مستقیم توضیحات :. )

 

 

      1. گوش دادن به هر بخش از برنامه در همین صفحه، با کلیک بروی دکمه‌های پخش صدا.

 

      2. دانلود فایلهای صوتی: (به دوستان داخل ایران توصیه می‌کنیم ابتدا فایل‌ها را دانلود کنند سپس از روی کامپیوتر خود پخش کنند)

 

                                         الف. دانلود مستقیم:

                     

                                    .: بخش اول :.             .: بخش دوم :.

 

                                     .: بخش سوم :.                      .: بخش چهارم :.

 

 

                                         ب.   دانلود از صفحه آرشیو کلی: به این صفحه مراجعه کنید:  صفحه آرشیو کلی

 

           فایل‌های صوتی هر جلسه، چند روز بعد از برگزاری آن، در صفحهء مخصوص آن جلسه و نیز در صفحهء آرشیو کلی قرار داده می‌شوند.

>-----------==================================================----------<

 

جلسه صد و بیست و هشتم:

 

      این جلسه در تاریخ یکشنبه سی‌ام ماه می 2010 (9 خرداد 89) برگزار گردید. خبرنامهء این جلسه را بخوانید.

 

      دوستان تازه‌وارد، قبل از شرکت در جلسات آنلاین، فایل‌های جلسات ابتدایی و نیز صفحهء مقدمهٔ جلسات را گوش دهند و بخوانند.

 

 

مهم: جلسات در برنامهٔ Paltalk برگزار می‌گردند. راهنمای برنامهٔ پالتاک را با کلیک بروی اینجــا بخوانید، حتی اگر قبلاً از این برنامه استفاده کرده باشید. (نسخهٔ جدید برنامهٔ پالتاک را از صفحهٔ راهنمای پالتاک دانلود و نصب نمایید.)

 

----------------

 

برنامهٔ این جلسه:

 

 

.: بخش اول :.

برای دانلود مستقیم این بخش، بروی لینک زیر راست‌کلیک کنید و Save Target As را انتخاب کنید:

 

.: دانلود مستقیم بخش اول :.

 

 

دفتر اول، بیت 3721

 

خدو انداختن خصم در روی امیرالمؤمنین علی کرم الله وجهه و انداختن امیرالمؤمنین علی شمشیر از دست

 

از علی آموز اخلاص عمل                           شیر حق را دان مطهر از دغل

در غزا بر پهلوانی دست یافت                      زود شمشیری بر آورد و شتافت

او خدو انداخت بر روی علی                        افتخار هر نبی و هر ولی

آن خدو زد بر رخی که روی ماه                    سجده آرد پیش او در سجده‌گاه

در زمان انداخت شمشیر آن علی                کرد او اندر غزااش کاهلی

گشت حیران آن مبارز زین عمل                   وز نمودن عفو و رحمت بی‌محل

گفت بر من تیغ تیز افراشتی                       از چه افکندی مرا بگذاشتی

آن چه دیدی بهتر از پیکار من                      تا شدی تو سست در اشکار من

آن چه دیدی که چنین خشمت نشست        تا چنان برقی نمود و باز جست

آن چه دیدی که مرا زان عکس دید                در دل و جان شعله‌ای آمد پدید

آن چه دیدی برتر از کون و مکان                   که به از جان بود و بخشیدیم جان

...

ای علی که جمله عقل و دیده‌ای                 شمه‌ای واگو از آنچ دیده‌ای

تیغ حلمت جان ما را چاک کرد                     آب علمت خاک ما را پاک کرد

بازگو دانم که این اسرار هوست                   زانک بی شمشیر کشتن کار اوست

صانع بی آلت و بی جارحه                          واهب این هدیه‌های رابحه

صد هزاران می چشاند هوش را                  که خبر نبود دو چشم و گوش را

باز گو ای باز عرش خوش‌شکار                    تا چه دیدی این زمان از کردگار

چشم تو ادراک غیب آموخته                       چشمهای حاضران بر دوخته

آن یکی ماهی همی‌بیند عیان                    وان یکی تاریک می‌بیند جهان

وان یکی سه ماه می‌بیند بهم                    این سه کس بنشسته یک موضع نعم

چشم هر سه باز و گوش هر سه تیز            در تو آویزان و از من در گریز

سحر عین است این عجب لطف خفیست     بر تو نقش گرگ و بر من یوسفیست

راز بگشا ای علی مرتضی                          ای پس سوء القضا حسن القضا

...

 غافلی ناگه به ویران گنج یافت                     سوی هر ویران از آن پس می‌شتافت

تا ز درویشی نیابی تو گهر                          کی گهر جویی ز درویشی دگر

سالها گر ظن دود با پای خویش                   نگذرد ز اشکاف بینیهای خویش

تا ببینی نایدت از غیب بو                           غیر بینی هیچ می‌بینی؟ بگو!

 

 

.: بخش دوم :.

برای دانلود مستقیم این بخش، بروی لینک زیر راست‌کلیک کنید و Save Target As را انتخاب کنید:

 

.: دانلود مستقیم بخش دوم :.

 

 

سؤال کردن آن کافر از علی کرم الله وجهه کی بر چون منی مظفر شدی شمشیر از دست چون انداختی

 

گفت فرما یا امیر المؤمنین                          تا بجنبد جان بتن در چون جنین

بازگو ای باز پر افروخته                               با شه و با ساعدش آموخته

باز گو ای باز عنقاگیر شاه                          ای سپاه‌اشکن بخود نه با سپاه

در محل قهر این رحمت ز چیست                 اژدها را دست دادن راه کیست

 

 

جواب گفتن امیرالمؤمنین کی سبب افکندن شمشیر از دست چه بوده است در آن حالت

 

گفت من تیغ از پی حق می‌زنم                  بنده‌ی حقم نه مامور تنم

شیر حقم نیستم شیر هوا                         فعل من بر دین من باشد گوا

ما رمیت اذ رمیتم در حراب                         من چو تیغم وان زننده آفتاب

رخت خود را من ز ره برداشتم                     غیر حق را من عدم انگاشتم

سایه‌ای‌ام کدخداام آفتاب                           حاجبم من نیستم او را حجاب

من چو تیغم پر گهرهای وصال                      زنده گردانم نه کشته در قتال

خون نپوشد گوهر تیغ مرا                           باد از جا کی برد میغ مرا

که نیم کوهم ز حلم و صبر و داد                   کوه را کی در رباید تند باد

آنک از بادی رود از جا خسی‌ست                زانک باد ناموافق خود بسی‌ست

باد خشم و باد شهوت باد آز                       برد او را که نبود اهل نماز

کوهم و هستی من بنیاد اوست                  ور شوم چون کاه بادم باد اوست

جز به باد او نجنبد میل من                         نیست جز عشق احد سرخیل من

خشم بر شاهان شه و ما را غلام                خشم را هم بسته‌ام زیر لگام

تیغ حلمم گردن خشمم زده‌ست                 خشم حق بر من چو رحمت آمدست

غرق نورم گرچه سقفم شد خراب                روضه گشتم گرچه هستم بوتراب

...

 

چون در آمد در میان غیر خدا                       تیغ را دیدم نهان کردن سزا

تا احب لله آید نام من                                تا که ابغض لله آید کام من

تا که اعطا لله آید جود من                           تا که امسک لله آید بود من

بخل من لله عطا لله و بس                          جمله لله‌ام نیم من آن کس

وانچ لله می‌کنم تقلید نیست                      نیست تخییل و گمان جز دید نیست

ز اجتهاد و از تحری رسته‌ام                         آستین بر دامن حق بسته‌ام

گر همی‌پرم همی‌بینم مطار                       ور همی‌گردم همی‌بینم مدار

ور کشم باری بدانم تا کجا                          ماهم و خورشید پیشم پیشوا

بیش ازین با خلق گفتن روی نیست             بحر را گنجایی اندر جوی نیست

پست می‌گویم به اندازه‌ی عقول                  عیب نبود این بود کار رسول

از غرض حرم گواهی حر شنو                      که گواهی بندگان نه ارزد دو جو

 

 

.: بخش سوم :.

برای دانلود مستقیم این بخش، بروی لینک زیر راست‌کلیک کنید و Save Target As را انتخاب کنید:

 

.: دانلود مستقیم بخش سوم :.

 

 

نظرات دوستان:

 

 setar:
 یکی از نکات این داستان اهمیت اخلاص در عمل است. اخلاص به استناد دهخدا خلوص نیت داشتن . عقیده ٔ پاک و نیت و ارادت صادق داشتن است. این داستان پی داستان آتش افتادن در شهر بایام رضی الله عنه است که معنی خلوص را آنجا پیش میکشد و در این داستان بست میدهد.
بد نیست که از عطار و شبستری هم در باب اخلاص چند بیتی بخوانیم:

هر که از اخلاص برخوردار شد
بر وی آتش سر بسر گلزار شد

گر باخلاص آوری روئی بما
در عذاب آخر نگردی مبتلا

ور همیشه تو بکین باشی چنین
مرتد روی زمینی در یقین

مومنا ذکر خدا بسیار گوی
تا بیابی در دو عالم آب روی

ذکر را اخلاص می‌باید نخست

 ذکر بی اخلاص کی باشد درست

عطار

اگر خواهی که گردی بندهٔ خاص
مهیا شو برای صدق و اخلاص

برو خود را ز راه خویش برگیر
به هر لحظه درآ ایمان ز سر گیر

شیخ محمود شبستری
 


پری سیما:

باسلام و احترام و خسته نباشید
(امیدوارم حالتان خوب باشد هر وقت که میفرمائید نظرتان را بنویسید که در جلسه آنلاین خوانده خواهد شد فورا کاغذ قلم برمیدارم و
مینویسم مثل دوران ابتدائی با این تفاوت عظیم که آن موقع اگرمشقم را غلط مینوشتم از معلم می ترسیدم آنهم برای همان لحظه اما اگر امروز غلط
بنویسم از نفس میترسم آنهم خدا داند تا کی )
نظر خود را بشرح ذیل مینویسم
یکی از اجزاء \"من\" خشم است انسان هویت فکری وقتی مورد اذیت و آزار قرار میگیرد چه بحق و یاناحق و یا بدلیل مقایسه خود با دیگران ، احساس خشم در او برانگیخته میشود حال اگر از موضع \"هویت فکری\" واکنش نشان دهد حتی اگر در رفتار و واکنش خود نسبت به عوامل بیرونی و درونی خشم محق باشد واضح است که به \"هویت فکری\" و یا \"نفس\" خدمت کرده است چرا که پس از حل کردن مشکل بیرونی ، کیفیت ذهنی خشم همچنان در وجود او مستقر است و به شکلهای مختلف نمود پیدا می کند اما انسان سالک ویا کسی که در حقیقت وجودی خود میباشد در مواجهه با ناملایمات و عوامل درونی و بیرونی که او را به خشم میاورند نه درصدد توجیه احساس خشم برمیاید حتی اگر حق با اوباشد و نه آن را ملامت ، کنترل و سرکوب می کند که هر دو کار \"خود\" است بلکه جهت رهائی از احساس خشم ، که بنیانش بر هیچ و توهم است وخاطرات گذشته و مرده حافظه به آن جان میدهند اما بعنوان پدیده ای واقعی و زنده در درونش عمل میکند و جسم و روان و احساسات او را تحت تاثیر قرار میدهد، با خشم میماند وآنرا زیر نظر میگیرد که این حالت همان کیفیت توجه و مشاهده بوده و در مثنوی آن را به صورت سمبلهای حلم و صبرو داد و در کیفیت نماز بودن نشان میدهد امام علی سمبل انسانی است که در فطرت اصیلش میباشد و دشمن مقابل را ، هم میتوان بعنوان دشمن بیرونی و واقعی تعبیر کرد و هم میتوان بعنوان تمایلات نفسانی گرفت که علیه فطرت او شوریده است او بجای اینکه از موضع خشم و نفرت دشمن را نابود کند و یا تمایلات نفسانی را کنترل و سرکوب نماید در خشم خود میماند و تماشایش می کند تا آن حالت از بین برود در این صورت میتواند برخوردی منطقی و معقول باعوامل ایجاد خشم داشته باشد چنانچه اگر عامل بیرونی در کار باشد. ( تجربه ای که خودم در این زمینه داشتم پس از محوشدن عصبانیت متوجه شدم محرک انقدرها هم که تصور میکردم نه تنها بزرگ و مهم نبوده است بلکه خنده دار هم بوده چونکه بی اختیار میخندیدم)
 


 Maryam:

 با سلام، در این داستان، حضرت علی‌ که سمبلی‌ از مردان حق است به سبب آگاهی‌ و شناختی‌ (غزا) که در مورد یکی‌ از ویژگی‌‌های نفس (پهلوان) به دست می‌‌آورند، در حال غلبه بر نفس هستند. در این جا نفس با زیرکی در قالب دیگری (خشم) ظاهر می‌‌شود و ایشان را به نابودی آن خصوصیت نفسانی تحریک می‌کند. حضرت متوجه فریبکاری نفس می‌‌شوند و می‌‌دانند که ادامه این مبارزه در جهت تقویت نفس است (با ارضای حس خشم) نه در جهت تجربه کردن عشق و دریافت حقیقت. پس دست از مبارزه می‌‌کشند. از این به بعد پهلوان سمبل عقل کلی‌ می‌‌شود و از طریق منطقی‌ و با پرس و جو در صدد درک حقیقت بر می‌‌آید. سؤال هایی که پهلوان می‌ پرسد، سؤال هایی است که برای هر کدام از ما با شنیدن این داستان ممکن است پیش بیاید. پاسخ حضرت این است: من بنده و تسلیم حق هستم نه نفس و این عمل من گواهی بر راستی‌ گفتار و خلوصم است. علت تیغ کشیدن بر تو این بود که کشتن تو عین زنده کردن است، چرا که با مرگ بر نفس می‌توان جاودانگی را تجربه کرد. تیغ برنده من (سمبل رنج هایی که سالک متحمل می شود)، تو را از تعلقات روانی‌ جدا می‌کند و به وصال حق می‌رساند. اما علت این که از کشتن تو (نفس) منصرف شدم این بود که من به سبب حلم ، نخواستن (صبر) و حس حقیقت جویی، از لحاظ روانی‌ مانند کوهی مستحکم و با ثبات هستم و عوامل تحریک کننده بیرونی نمی توانند مرا تحت تاثیر قرار دهند. کسی‌ که تحت تاثیر عوامل بیرونی (بادها)، آرامش روانی‌ خود را از دست می دهد, مانند کاهی است که با هر وزش بادی تغییر مسیر می دهد.

راز بهره مندی از ثبات و آرامش روانی‌ تسلیم حق شدن است و نماز سمبل این تسلیم شدن و خضوع در برابر حق است. کسی‌ که تسلیم حقیقت نباشد، در مسیر زندگی‌ بازیچه خشم، حرص و زیاده خواهی‌ می‌ شود. من، به سبب تسلیم شدن در برابر حق، از لحاظ روانی‌ مانند کوه با ثبات هستم، اما در عین حال می توانم مانند کاهی انعطاف پذیر بوده و در جهت عشق و حقیقت تغییر مسیر بدهم.
 

alireza:

 حضرت علی سمبل اصل وجودی ماست که درجنگ بانفس وهنگام فرود آوردن آخرین ضربه برای کشتن نفس ، نفس ناسزایی بشکل انداختن خدو پرتاب می کند تا باعث گردد خشم غالب گردیده ونفس از کشتن مصون بماند . ولی با این عمل علی سکوت میکند وبعبارتی خشم را نگاه کرده وبراین حیله نهایی نفس غالب میشود . واین را میگوید که خشم ناشی از تن یا نفس بوده ووجود ما عاری از نفس میباشد وهمه وجود ما در اختیار حق است .بعبارتی علی یا ذات وجودی ما به خشم عارض شده از نفس نگاه میکند تا نفس غالب تهی نماید وکشته گردد.
این داستان آخرین حرکات مذبوحانه نفس را به نمایش می گذارد.
 

ارغنون:

سلام  خوشحالم که می تونم در باره مولانا با همین ربان امروزی از شما درس بگیرم البته هنور نتونستم وارد room بشم ولی همه مطالب شما را به دقت گوش می دهم و تا انجا که سوادم اجازه بده می نویسم و یا سکوت می کنم تا یاد بگیرم. در مورد شعری که خواندید برای من جالبه که مولانا با نگاهی مثبت به کسی که خدو انداخته صحبت می کند انگار درس مهمی را می خواهد به شنوندگان شعرش بدهد و من را یاد پدربزرگم انداخت که وقتی خیلی گرسنه بودم و سریع می خواستم آشم را بخورم می گفت شهره جان : یک صبر و دو پف و بعد قاشق را در دهان بگذار....شایدمنظور مولانا از حلمی که مطرح می کند همین است که موقع خواندن شعر هم من وشمامیبایست با بردباری گوش می کردیم تا متوجه تکان خوردن جان در بدنمان بشویم و چه زیبا خشم و شهوت و آز با حلم و صبر و داد قابل درمان است و حتی در این نبرد دشمن را به معنای واقعی زنده می کند

 

 

.: بخش چهارم :.

برای دانلود مستقیم این بخش، بروی لینک زیر راست‌کلیک کنید و Save Target As را انتخاب کنید:

 

.: دانلود مستقیم بخش چهارم :.

 

 

-------

 

شرح غزل:

 

غزل شماره 807 از دیوان شمس تبریزی:

 

لحظه ای قصه کنان قصه تبریز کنید             لحظه ای قصه آن غمزه خون ریز کنید
در فراق لب چون شکر او تلخ شدیم           زان شکرهای خدایانه شکرریز کنید
ای بسا شب که ز نور مه او روز شود          گر چو مه در طلبش شیوه شبخیز کنید
وقت شمشیر بود واسطه ها برگیرید           صرف آرید نخواهیم که آمیز کنید


                         شمس تبریز که خورشید یکی ذره اوست

                           ذره را شمس مگوییدش و پرهیز کنید
 

 

دریافت سه فایل pdf مربوط به اصطلاحات عرفانی:

 

            .: فایل اول :.        .: فایل دوم :.      .: فایل سوم :.

 

 

 

 

---------

 

چهار رباعی از مولانا:

 

 

---------

 

صحبت دربارهء تجاربی که دوستان فرستاده اند و نیز پرسش‌ها.

 

 

 

-------------------------

 

 

برنامهء دوچرخه سواری در اروپا برای سال 2011 به مدیریت آقای مخمور:

 

برای اطلاع از جزئیات این برنامه به فایل صوتی زیر که توسط آقای مخمور بیان شده گوش دهید:

 

.: برنامه دوچرخه سواری در اروپا برای سال 2011 :.

برای دانلود مستقیم این بخش، بروی لینک زیر راست‌کلیک کنید و Save Target As را انتخاب کنید:

 

.: دانلود مستقیم فایل صوتی برنامه دوچرخه سواری سال 2011 :.

 

ایمیل آقای مخمور برای هماهنگی برای شرکت در برنامه دوچرخه‌سواری:

 

--------------

 

فایل‌های متن خلاصه برداری شدهء جلسات اول تا سیزدهم، توسط خانم سوگند:

 

.: خلاصهء جلسه اول :.

 

.: خلاصهء جلسه دوم :.

 

.: خلاصهء جلسه سوم :.

 

.: خلاصهء جلسه چهارم :.

 

.: خلاصهء جلسه پنجم :.

 

.: خلاصهء جلسه ششم :.

 

.: خلاصهء جلسـه هفتـم :.

 

.: خلاصهء جلسـه هشتـم :.

 

.: خلاصهء جلسـه نهـم :.

 

.: خلاصهء جلسـه دهـم :.

 

.: خلاصهء جلسـه یازدهـم :.

 

.: خلاصهء جلسـه دوازدهـم :.

 

.: خلاصهء جلسـه سیزدهـم :.

 

.: تمامی سیزده فایل فوق بصورت  pdf در یک فایل :.

 

   --------------

معرفی لینک "مقدمهء جلسات شرح مثنوی" تهیه شده توسط آقا و خانم اسلامی:

.: مقدمهء جلسات شرح مثنوی :.

دوستان تازه‌وارد حتماً لینک فوق را مطالعه نمایند.

-------------------

جلسات پیش:

 

دانلود تمامی فایل‌های صوتی جلسات گذشته از طریق مراجعه به صفحهء آرشیو: به این صفحه مراجعه نماييد.

 

برای سفارش CDها یا DVD مجموعه فایل های صوتی(MP3) و متن(PDF) جلسات گذشته، اینجا کلیک کنید.

 

چنانچه عضو خبرنامه نیستید، و مایلید عضو شوید، اینجــا کلیک کنید.

                                                                               ------------------

 شما می‌توانید بوسیلهء فرم زیر پیام و نظر خود درباره این برنامه را بنویسید. سپس دکمه‌ء Submit را کلیک کنید:

نام:
آدرس ایمیل(لطفاً بدقت وارد نمایید):
آدرس سایت یا وبلاگ شما(اگر دارید):
متن پیام:

برای دانلود فایلهای صوتی و متن جلسات گذشته، به صفحه‌ی آرشیو کلی مراجعه نمایید.