ثبتنام در خبـرنامه
برای عضویت در خبرنامه، آدرس دقیق ایمیل خود را در کادر زیر وارد کرده و دکمهٔ عضویت را کلیک کنید: لوگوی جلسات نظرسنجی پیـوندها
تازهترین خبرنامه
آرشیو آنلاین جلسات شرح مثنوی معنوی
سفارش DVD آرشیو جلسات شرح مثنوی راهنمای جامع برنامهٔ Paltalk صفحهٔ جلسات شرح مثنوی در facebook سایت محمدجعفر مصفا کلوب مثنوی معنوی مولانا معرفی کتاب، CD ، مقاله، سایت و وبلاگ کتابخانه شعر رادیو حافظ رادیو سعدی رادیو مولانا کتابهای صوتی خودشناسی لغتنامه فارسی به فارسی صفحه اصلی کل جلسات (مولانا، حافظ، سعدی ...) آرشیو صوتی و متن بروی کلمهٔ "مثنوی معنوی" کلیک کنید: پادکست جلسات شرح مثنوی معنوی مولانابروی تصویر iPod کلیک کنید: سفارش DVD تمامی جلسات برگزار شدهٔ شرح مثنوی بروی تصویر DVD کلیک کنید: اهدای کمک به برنامهها بروی کلمهٔ Donate کلیک کرده و توضیحات را بخوانید: تماس با ما برای ارتباط با تیم گردانندهٔ جلسات، پیام خود را به آدرس زیر ایمیل نمایید:
کلوب جلسات شرح مثنوی در سایت facebook :
جستجو
|
|
<---- برای شنیدن
توضیحات مربوط به جلسات آنلاین شرح مثنوی و غزلیات مولانا بر روی دکمهٔ پخش کنار صفحه کلیک
کنید
»
معرفی:
این وبلاگ جهت مدیریت جلسات
اینترنتی(تلهکنفرانس) شرح و تفسیر داستانهای مثنوی معنوی مولانا و
نیز شرح غزلیات شمس تبریزی(دیوان شمس) است. این جلسات از سال 2003
میلادی بصورت Online در سرویسهای مخصوص تلهکنفرانس مانند Paltalk
، Yahoo Messenger ، inSpeak ، FarToFar و Woozab برگزار میشد و علاقمندان از ایران، اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا، هندوستان،
روسیه و کشورهای دیگر بشکل Online حضور مییافتند. آرشیو تمامی
جلسات برگزار شده بصورت صوتی (mp3) و نیز متن (pdf) در
صفحهٔ آرشیو قرار دارد و میتوانید بصورت رایگان آنها را
دانلود نموده و استفاده نمایید.
در ماه مارس سال 2008 بعلت ضعیف شدن شدید خط اینترنت در ایران برگزاری این جلسات بصورت Online برای مدتی متوقف شد و بمدتی برنامهها بشکل ارسال خبرنامه ارائه گردید و چندین جلسه بصورت Offline برگزار شد. اما از جلسه 101 به بعد، برنامهها دوباره بشکل Online برگزار میشوند. بدین شکل که: ابتدا در خبرنامه جلسات عضو میشوید، سپس هر هفته یا هر ده روز یکبار به ایمیل شما خبرنامه فرستاده میشود و در این خبرنامه، توضیحات، دستور کار و برنامهٔ جلسهٔ آنلاین، روز و زمان برگزاری جلسه و نحوهٔ شرکت در جلسهٔ آنلاین همه آورده میشود. نمونهٔ خبرنامههای ارسال شده برای اعضاء را در صفحهٔ تازهترین خبرنامه(در قسمت آرشیو آن) میتوانید ببینید. » عضویت در خبرنامه: بنابراین جهت استفاده و ارتباط با این برنامهها، لازم است در خبرنامه(Newsletter) عضو شوید: جهت عضویت، در سمت راست این صفحه، در قسمت خبرنامه، یا در کادر پایین، آدرس email خود را بدقت وارد نمایید، و آنگاه دکمهٔ "عضویت" را کلیک نمایید:
پس از تأیید
ایمیل عضویت در خبرنامه، لازم است برای اینکه مطمئن شوید ایمیلهای
خبرنامه در فولدر Spam ، Bulk یا Junk ایمیلتان نرود، آدرس ایمیل
Panevis.Newsletter@Gmail.com را به
بخش Contacts سرویس ایمیل خود اضافه(Add) نمایید.
توجه:
عضویت به
روش فوق، بصورت اتوماتیک است و توسط سایت گوگل
انجام میشود. اگر نمیتوانید بوسیله روش فوق عضو شوید، میتوانید
یک ایمیل با موضوع Molana Newsletter به آدرس
Panevis.Newsletter@Gmail.com
ارسال نمایید تا شما را عضو کنیم.
خبرنامهها معمولاًً هر دو هفته یکبار، چهارشنبه یا پنجشنبه، و با عنوان Newsletter از طرف Panevis به ایمیل شما ارسال میشود. چنانچه آنها را در فولدر Inbox خود دریافت نمیکنید، فولدر Spam ، Bulk یا Junk خود را چک نمایید. نمونهٔ خبرنامههای ارسال شده برای اعضاء را در صفحهٔ تازهترین خبرنامه(در قسمت آرشیو آن) میتوانید ببینید.
»
آرشیو جلسات برگزار شده: اعضای جدید، حتماْ
فایل صدای جلسات گذشته (بخصوص جلسهٔ اول تا دوازدهم) را گوش
دهند. مباحث این جلسات بهم مرتبطند. آرشیو فایلهای صوتی جلسات
گذشته همراه با متن اشعار مورد شرح و تفسیر، در
صفحهٔ آرشیو آمده است. به
صفحهٔ آرشیو مراجعه نموده و فایلها را دانلود
نمائید و بوسیله هر گوشی مبایل، mp3 player یا هر دستگاه و
برنامه پخشکننده mp3 میتوانید از فایلهای صوتی استفاده
نمائید. DVD کامل آرشیو را نیز میتوانید از طریق
صفحهٔ آرشیو سفارش دهید.
توصیه: از بخش "پیوندها"
در ستون سمت راست صفحه حتماً دیدن کنید. همچنین اطلاعات مفید
زیادی دربارهٔ این جلسات در ستون سمت راست همین صفحه آورده شده
است.
>---------------========--------------<
توضیحات کلی
دربارهٔ استفاده از برنامهها:
بروی دکمهٔ
پخش صدا کلیک کنید.
فایلهای صوتی هر جلسه، چند روز بعد از برگزاری آن، در صفحهٔ مخصوص آن جلسه و نیز در صفحهٔ آرشیو قرار داده میشوند.
>-----------===============================================----------<
جلسهٔ سی و سوم:
دوستان تازهوارد، قبل از شرکت در جلسات آنلاین، فایلهای جلسات ابتدایی و نیز صفحهٔ مقدمهٔ جلسات را گوش دهند و بخوانند.
مهم:
جلسات در برنامهٔ Paltalk
برگزار میگردد.
راهنمای جامع برنامهٔ پالتاک را
با کلیک بروی اینجــا
میتوانید بخوانید. اگر قبلاً برنامه پالتاک
را نصب کرده بودید، لازم است آن را دوباره دانلود و نصب کنید.
این برنامه update شده است.
-------- » برنامهٔ این جلسه: (حکایت کودکان مکتبی و معلم - معلم و شاگردان) شرح و تفسیر حکایت "مثال رنجور شدن آدمى به وهم تعظيم خلق و رغبت مشتريان به وى و حكايت معلم" از دفتر سوم، بيت 1522 به بعد + متن حکایات مورد بررسی در این جلسه در ادامه آمده است. » شنیدن و دانلود فایلهای صوتی این جلسه: با مراجعه به صفحهٔ آرشیو میتوانید فایلهای صوتی این جلسه را دانلود کنید. -> صفحهٔ آرشیو
+
پس از خواندن داستان، در
صورت تمایل، نظر و
تفسیر خود را از طریق بخش "پیامها و نظرات" در پایین صفحه،
ارسال نمائید. بشنوید ای دوستان این داستان خود حقیقت نقد حال ماست آن
دفتر سوم، بيت 1522 به بعد.
مثال رنجور شدن آدمى به وهم تعظيم خلق و رغبت مشتريان به وى و حكايت معلم
كودكان مكتبى از اوستاد رنج ديدند از ملال و اجتهاد مشورت كردند در تعويق كار تا معلم در فتد در اضطرار چون نمىآيد و را رنجوريى؟ كه بگيرد چند روز او دوريى تا رهيم از حبس و تنگى و ز كار هست او چون سنگ خارا برقرار آن يكى زيركتر اين تدبير كرد كه بگويد اوستا چونى تو زرد؟ خير باشد رنگ تو بر جاى نيست اين اثر يا از هوا يا از تبى است اندكى اندر خيال افتد از اين تو برادر هم مدد كن اين چنين چون در آيى از در مكتب بگو خير باشد اوستا احوال تو؟ آن خيالش اندكى افزون شود كز خيالى عاقلى مجنون شود آن سوم و آن چارم و پنجم چنين در پى ما غم نمايند و حنين تا چو سى كودك تواتر اين خبر متفق گويند يابد مستقر هر يكى گفتش كه شاباش اى ذكى باد بختت بر عنايت متكى متفق گشتند در عهد وثيق كه نگرداند سخن را يك رفيق بعد از آن سوگند داد او جمله را تا كه غمازى نگويد ماجرا راى آن كودك بچربيد از همه عقل او در پيش مىرفت از رمه آن تفاوت هست در عقل بشر كه ميان شاهدان اندر صور زين قبل فرمود احمد در مقال در زبان پنهان بود حسن رجال
عقول خلق متفاوتست در اصل فطرت و نزد معتزله متساويست تفاوت عقول از تحصيل علم است
اختلاف عقلها در اصل بود بر وفاق سنيان بايد شنود بر خلاف قول اهل اعتزال كه عقول از اصل دارند اعتدال تجربه و تعليم بيش و كم كند تا يكي را از يكي اعلم كند باطلست اين زانك راي كودكي كه ندارد تجربه در مسلكي بر دميد انديشهاي زان طفل خرد پير با صد تجربه بويي نبرد خود فزون آن به كه آن از فطرتست تا ز افزوني كه جهد و فكرتست تو بگو داده خدا بهتر بود ياكه لنگي راهوارانه رود؟
در وهم افگندن كودكان استاد را
روز گشت و آمدند آن كودكان بر همين فكرت، ز خانه تا دكان جمله استادند بيرون منتظر تا در آيد اول آن يار مصر ز انكه منبع او بدست اين راى را سر امام آيد هميشه پاى را اى مقلد تو مجو پيشى بر آن كاو بود منبع ز نور آسمان او در آمد گفت استا را سلام خير باشد رنگ رويت زردفام گفت استا: نيست رنجى مر مرا تو برو بنشين مگو ياوه هلا نفى كرد، اما غبار وهم بد اندكى اندر دلش ناگاه زد اندر آمد ديگرى گفت اين چنين اندكى آن وهم افزون شد بدين همچنين تا وهم او قوت گرفت ماند اندر حال خود بس در شگفت
بيمار شدن فرعون هم به وهم از تعظيم خلقان
سجدهء خلق از زن و از طفل و مرد زد دل فرعون را رنجور كرد گفتن هر يك خداوند و ملك آن چنان كردش ز وهمى منهتك كه بدعوى الهى شد دلير اژدها گشت و نمىشد هيچ سير عقل جزوى آفتش وهم است و ظن ز انكه در ظلمات شد او را وطن بر زمين گر نيم گز راهى بود آدمى بىوهم ايمن مىرود بر سر ديوار عالى گر روى گر دو گز عرضش بود كج مىشوى بلكه مىافتى ز لرزهء دل به وهم ترس وهمى را نكو بنگر، بفهم
رنجور شدن استاد به وهم
گشت استا سست از وهم و ز بيم برجهيد و مىكشانيد او گليم خشمگين با زن كه مهر اوست سست من بدين حالم، نپرسيد و نجست خود مرا آگه نكرد از رنگ من قصد دارد تا رهد از ننگ من او به حسن و جلوهء خود مست گشت بىخبر كز بام افتادم چو طشت آمد و در را به تندى واگشاد كودكان اندر پى آن اوستاد گفت زن خير است چون زود آمدى؟ كه مبادا ذات نيكت را بدى گفت كورى؟ رنگ و حال من ببين از غمم بيگانگان اندر حنين تو درون خانه از بغض و نفاق مىنبينى حال من در احتراق؟ گفت زن اى خواجه عيبى نيستت وهم و ظن لاش بىمعنىستت گفتش: اى غر، تو هنوزى در لجاج مىنبينى اين تغير و ارتجاج گر تو كور و كر شدى ما را چه جرم؟ ما در اين رنجيم و در اندوه و گرم گفت اى خواجه بيارم آينه تا بدانى كه ندارم من گنه؟ گفت: رو نه تو رهى، نه آينهت دايماً در بغض و كينى و عنت جامهء خواب مرا زو گستران تا بخسبم كه سر من شد گران زن توقف كرد، مردش بانگ زد كاى عدو زوتر، ترا اين مىسزد
در جامه، خواب افتادن استاد و ناليدن او از وهم رنجورى
جامه خواب آورد و گسترد آن عجوز گفت: امكان نى و باطن پر ز سوز گر بگويم، متهم دارد مرا ور نگويم، جد شود اين ماجرا فال بد رنجور گرداند همى آدمى را كه نبودستش غمى گر بگويم، او خيالى بر زند فعل دارد زن كه خلوت مىكند مر مرا از خانه بيرون مىكند بهر فسقى فعل و افسون مىكند جامه خوابش كرد و استاد اوفتاد آه آه و ناله از وى مىبزاد كودكان آن جا نشستند و نهان درس مىخواندند با صد اندهان كاين همه كرديم و ما زندانييم بد بنايى بود ما بد بانييم
دوم بار در وهم افگندن كودكان استاد را كه او را از قرآن خواندن ما درد سر افزايد
گفت آن زيرك كه اى قوم پسند درس خوانيد و كنيد آوا بلند چون همىخواندند، گفت: اى كودكان بانگ ما استاد را دارد زيان درد سر افزايد استا را ز بانگ ارزد اين كاو درد يابد بهر دانگ؟ گفت استا: راست مىگويد رويد درد سر افزون شدم، بيرون شويد
خلاص يافتن كودكان از مكتب، بدين مكر
سجده كردند و بگفتند اى كريم دور بادا از تو رنجورى و بيم پس برون جستند سوى خانهها همچو مرغان در هواى دانهها مادرانشان خشمگين گشتند و گفت روز كتاب و شما با لهو جفت؟! عذر آوردند كاى مادر تو بيست اين گناه از ما و از تقصير نيست از قضاى آسمان استاد ما گشت رنجور و سقيم و مبتلا مادران گفتند: مكر است و دروغ صد دروغ آريد بهر طمع دوغ ما صباح آييم پيش اوستا تا ببينيم اصل اين مكر شما كودكان گفتند: بسم اللَّه رويد بر دروغ و صدق ما واقف شويد
رفتن مادران كودكان به عيادت اوستاد
بامدادان آمدند آن مادران خفته استا همچو بيمار گران هم عرق كرده ز بسيارى لحاف سر ببسته رو كشيده در سجاف آه آهى مىكند آهسته او جملگان گشتند هم لاحول گو خير باشد اوستاد اين درد سر جان تو ما را نبوده زين خبر گفت: من هم بىخبر بودم از اين آگهم مادر غران كردند، هين من بدم غافل به شغل قال و قيل بود در باطن چنين رنجى ثقيل چون به جد مشغول باشد آدمى او ز ديد رنج خود باشد عمى ------------------------
* دربارهء انواع عقل (از دفتر چهارم بيت 1960)
عقل دو عقلست اول مكسبي كه در آموزي چو در مكتب صبي از كتاب و اوستاد و فكر و ذكر از معاني وز علوم خوب و بكر عقل تو افزون شود بر ديگران ليك تو باشي ز حفظ آن گران لوح حافظ باشي اندر دور و گشت لوح محفوظ اوست كو زين در گرشت عقل ديگر بخشش يزدان بود چشمهء آن در ميان جان بود چون ز سينه آب دانش جوش كرد نه شود گنده نه ديرينه نه زرد ور ره نبعش بود بسته چه غم كو هميجوشد ز خانه دم به دم عقل تحصيلي مثال جويها كان رود در خانهاي از كويها راه آبش بسته شد شد بينوا از درون خويشتن جو چشمه را
---------
» در صورتیکه دربارهٔ مطالب این جلسه نظری دارید، میتوانید در قسمت "پیامها و نظرات" (در پائین) نظرتان را بنویسید.
»
اگر سئوالی دارید، لطفاً قبل از
ارسال سئوالتان، به بخش "پیوندها" در ستون سمت راست صفحه
مراجعه نمائید.
» اگر برای تهیه DVD جلسات سئوال دارید، لطفاً فقط از طریق صفحه سفارش DVD اقدام کنید. توضیح کامل داده شده است.
------------------ شما میتوانید بوسیلهٔ فرم زیر پیام و نظر خود درباره این برنامه را بنویسید. سپس دکمهٔ Submit را کلیک کنید:
برای دانلود فایلهای صوتی و متن جلسات گذشته، به صفحهی آرشیو مراجعه نمایید. اطلاعات مرتبط: » فایل متنی خلاصهبرداری جلسات اول تا سیزدهم، توسط خانم سوگند: » معرفی لینک "مقدمهٔ جلسات شرح مثنوی" تهیه شده توسط آقا و خانم اسلامی: دوستان تازهوارد حتماً لینک فوق را مطالعه نمایند.
--------- جلسات پیش:
» برای سفارش DVD مجموعه فایل های صوتی(mp3) و متن(pdf) جلسات گذشته، اینجا کلیک کنید. روی تصویر DVD کلیک کنید:
---------
.: پیـوندها :.
تازهترین
خبرنامه
آرشیو آنلاین
جلسات شرح مثنوی معنوی
سفارش DVD آرشیو جلسات شرح مثنوی پادکست جلسات شرح مثنوی معنوی راهنمای جامع برنامهٔ Paltalk صفحهٔ جلسات شرح مثنوی در facebook سایت محمدجعفر مصفا کلوب مثنوی معنوی مولانا معرفی کتاب، CD ، مقاله، سایت و وبلاگ کتابخانه شعر رادیو حافظ رادیو سعدی رادیو مولانا کتابهای صوتی خودشناسی لغتنامه فارسی به فارسی صفحه اصلی کل جلسات (مولانا، حافظ، سعدی ...) ---------
.:
تماس با ما :.
برای ارتباط با
گردانندهٔ جلسات، پیام خود را به آدرس زیر ایمیل نمایید:
همچنین میتوانید در گروه این جلسات در
سایت فیسبوک عضو شوید:
|